GHAZAL, persembahan muzik dan nyanyian lagu-lagu Melayu yang bertemakan kasih sayang. Ghazal berasal daripada tradisi muzik Arab yang wujud sejak zaman jahiliah. Dalam bahasa Arab, ghazal bermaksud ‘lagu dan puisi kasih’. Dalam masyarakat Melayu, ghazal mempunyai pelbagai fungsi antaranya sebagai alat hiburan, meraikan upacara berkhatan dan perkahwinan.

Cik Putih Hashim Lagenda Ghazal Parti

Ghazal Parti Persembahan Lengkap

Khamis, 21 April 2011

Mokhtar Basri dan Elias Yusuf Muncul Kembali Dalam Ghazal Parti



Mokhtar Basri, penyanyi Ghazal Parti yang tidak asing lagi dalam zaman kegemilangan seni warisan ini tidak lama dulu. Beliau kini sudah berusia 62 tahun, mula bermain dengan Kumpulan Cahaya Mata Ghazal Parti Sungai Bakau sejak tahun 1971.

Selepas itu Mokhtar juga terlibat dengan kumpulan Seri Cahaya Muda, Tanah Kebun, Simpang Lima, Suara Gunung dan kemudian berpindah ke Kuala Rompin, Pahang pada tahun 1986 hingga sekarang.

Mokhtar tidak sangka, dia baru pulang ke kampungnya di Parit Buntar bulan Mac 2011 lepas, kebetulan diajak semula menyertai persembahan kumpulan Ghazal Parti Fajar Irama yang sebahagian ahli-ahli dan pemimpinnya terdiri dari Kumpulan Cahaya Mata Ghazal Parti Sungai Bakau dulu.

Gambar atas: Penyanyi lama Ghazal Parti Elias Yusuf (yang juga baru muncul semula setelah lama mendiamkan diri) bersama dengan Mokhtar Basri.
Gambar tengah dan bawah, Mokhtar sedang menyampaikan sebuah lagu hindustan dalam persembahan di George Town, Pulau Pinang baru baru ini.

Menurut Mokhtar, mungkin dia akan kembali semula ke Pahang selepas ini. Ghazal Parti tetap tinggalkan kenangan buatnya.

Tiada ulasan: