GHAZAL, persembahan muzik dan nyanyian lagu-lagu Melayu yang bertemakan kasih sayang. Ghazal berasal daripada tradisi muzik Arab yang wujud sejak zaman jahiliah. Dalam bahasa Arab, ghazal bermaksud ‘lagu dan puisi kasih’. Dalam masyarakat Melayu, ghazal mempunyai pelbagai fungsi antaranya sebagai alat hiburan, meraikan upacara berkhatan dan perkahwinan.

Cik Putih Hashim Lagenda Ghazal Parti

Ghazal Parti Persembahan Lengkap

Ahad, 26 Julai 2009

Ajinda Ghazal Parti Kepala Batas Di Hadapan Muzium Islam P. Pinang






Kumpulan Ajinda Ghazal Parti Kepala Batas Seberang Perai, salah satu kumpulan ghazal parti yang tertua di Malaysia telah diundang membuat persembahan di hadapan Muzium Islam Lebuh Armenian Pulau Pinang pada petang dan malam 25hb. Julai 2009. Persembahan ini sempena acara PERAYAAN SAMBUTAN ULANG TAHUN PERTAMA BANDAR GEORGE TOWN SEBAGAI TAPAK WARISAN DUNIA UNESCO.

Ajinda Ghazal Parti Kepala Batas dibawah pimpinan Kassim (pemain akordian). Penari-penari pula terdiri dari Adik dan Hanis dan pelawak oleh Chop Misai Kontot dan Tok Moh. Penyanyinya pula terdiri dari Syaifaana, S.M. Ahmad, Yusof Saidi dan Majid. Antara barisan pemuzik ialah Kassim, Halim, Zakaria, Osman, Awang dan Mat dan beberapa orang lagi.

Penonton yang kebanyakkannya terdiri dari pelancong dan orang-orang bukan Melayu tidak melepaskan peluang menyaksikan persembahan yang jarang mereka ikuti ini dan telah merakamkan gambar-gambar persembahan.

Antara lagu-lagu yang dimainkan ialah lagu-lagu padang pasir, hindustan, melayu, asli, inggeris, thai dan instrumental timur tengah. Penonton juga terhibur menyaksikan pasangan pelawak Chop Misai Kontot dan Tok Moh yang mencuit hati mereka dengan jenaka-jenaka ala ghazal parti sambil menari dengan penari-penari ghazal yang jelita.

1 ulasan:

Unknown berkata...

Ajinda ghazal pati tak asing lagi bagi peminat di sebelah utara tanahair.Teruskan perjuangan tuan2 agar seni budaya terus tak lekang dek hujan tak lapok dek zaman.