GHAZAL, persembahan muzik dan nyanyian lagu-lagu Melayu yang bertemakan kasih sayang. Ghazal berasal daripada tradisi muzik Arab yang wujud sejak zaman jahiliah. Dalam bahasa Arab, ghazal bermaksud ‘lagu dan puisi kasih’. Dalam masyarakat Melayu, ghazal mempunyai pelbagai fungsi antaranya sebagai alat hiburan, meraikan upacara berkhatan dan perkahwinan.

Cik Putih Hashim Lagenda Ghazal Parti

Ghazal Parti Persembahan Lengkap

Ahad, 30 Januari 2011

Rumah dan Kesemua Alat Muzik Ghazal Parti Putih Hashim Musnah







Pada 13 hb. Januari 2011, rumah Cik Putih Hashim penggiat Ghazal Parti habis terbakar dan Cik Putih yang tiada di rumah ketika itu hanya tinggal sehelai sepinggang. Paling menyedihkan, Kesemua alat-alat muzik Ghazal Parti kepunyaannya juga turut musnah. Antaranya tiga buah akordian, empat buah biola, drum set, konga drum, flute, marakas, gambus, amplifier dan beberapa peralatan lagi. Alat muzik double bass yang telah disampaikan oleh Datuk Seri Utama Dr. Rais Yatim dalam satu majlis di Pulau Pinang tidak lama dulu juga turut hangus.

Saya segera ke rumah tersebut yang letaknya di Bandar Parit Buntar, Perak dan temui Cik Putih, rakan-rakan Ghazal Parti dan jiran yang ramai berada berhampiran rumah tersebut. Cik Putih bertenang dan terima dengan Redha apa yang berlaku. Dia bersyukur kerana selamat. Cuma ketiadaan alat-alat muzik ini akan mendatangkan masalah kepada kumpulan Ghazal Partinya yang sentiasa aktif dan kerap mendapat undangan persembahan di sana sini.

"Alhamdullilah... ramai yang membantu saya dan menderma dan saya ucapkan ribuan terima kasih kepada semua yang tak putus-putus melawatnya", kata Cik Putih. Kini beliau tinggal di sebuah rumah lain tidak jauh dari tempat kejadian dan berharap dapat meneruskan perniagaan kedai makannya di tapak itu semula selepas ini.

Gambar: Rumah Cik Putih sebelum terbakar tahun 2010. Gambar kebakaran pada 13 Januari 2011 dan Gambar Pengarah Warisan Tak ketara Jabatan Warisan Negara En. Siri Neng Buah ketika saya bawa melawat rumah tersebut baru-baru ini.

Semoga Cik Putih akan dapat aktif semula dalam memartabatkan Warisan Ghazal Parti selepas dapat memiliki semula alat-alat muziknya nanti.

Tiada ulasan: