GHAZAL, persembahan muzik dan nyanyian lagu-lagu Melayu yang bertemakan kasih sayang. Ghazal berasal daripada tradisi muzik Arab yang wujud sejak zaman jahiliah. Dalam bahasa Arab, ghazal bermaksud ‘lagu dan puisi kasih’. Dalam masyarakat Melayu, ghazal mempunyai pelbagai fungsi antaranya sebagai alat hiburan, meraikan upacara berkhatan dan perkahwinan.

Cik Putih Hashim Lagenda Ghazal Parti

Ghazal Parti Persembahan Lengkap

Rabu, 8 April 2009

Lelaki Berpakaian Perempuan Tujuan Dokumentasi




Seperti yang kita sedia maklum, persembahan asal Ghazal Parti memang tidak dapat dipisahkan dengan penari-penarinya. Lelaki berpakaian perempuan (kerana pada zaman dahulu perempuan tidak dibenarkan oleh keluarga mereka naik ke pentas). Dalam perbualan saya dengan Encik Siri Neng Buah, Pengarah Seni Budaya dan Warisan, Jabatan Warisan Negara, Kementerian Perpaduan, Kebudayaan, Kesenian dan Warisan Malaysia baru-baru ini, beliau memberitahu untuk tujuan dokumentasi segala ciri-ciri yang terdapat dalam persembahan Ghazal Parti ini hendaklah dikekalkan.

Dari segi kesenian dan warisan, boria, makyong dan beberapa kesenian lain juga ada ciri-ciri begini. Kita tidak menggalakkan lelaki berpakaian perempuan atau perempuan berpakaian lelaki, tetapi ianya hanya perlu untuk tujuan dokumentasi sahaja.

Gambar: Pelakon Sketsa Boria, persembahan Makyong dan Tarian Ghazal Parti

Tiada ulasan: