GHAZAL, persembahan muzik dan nyanyian lagu-lagu Melayu yang bertemakan kasih sayang. Ghazal berasal daripada tradisi muzik Arab yang wujud sejak zaman jahiliah. Dalam bahasa Arab, ghazal bermaksud ‘lagu dan puisi kasih’. Dalam masyarakat Melayu, ghazal mempunyai pelbagai fungsi antaranya sebagai alat hiburan, meraikan upacara berkhatan dan perkahwinan.

Cik Putih Hashim Lagenda Ghazal Parti

Ghazal Parti Persembahan Lengkap

Sabtu, 21 Februari 2009

Pak Don, Pemain Drum Asal Ajinda Ghazal Parti Kepala Batas Meninggal Dunia


Pak Abdul Abdullah atau lebih dikenali dengan panggilan Pak Dun, 88tahun iaitu pemain drum asal Ajinda Ghazal Parti Kepala Batas telah kembali keRahmatullah pada 19 Februari 2009 baru-baru ini kerana penyakit tua. Beliau yang berasal dari Prai, Seberang Perai meninggal dunia di Sungai Petani, Kedah Darul Aman. 

Pak Dun adalah pemain Ajinda Ghazal Parti Kepala Batas yang paling lama baru meninggal dunia. Beliau telah bermain ghazal parti semenjak awal tahun 1940an. Kadang-kadang jika pelawak Hassan Putu Mayong atau Hussin Kachong tidak ada, beliau juga bermain lawak jenaka. Pemergian Pak Don mengakhiri kumpulan pemain-pemain asal ghazal parti ini.

Semoga Allah cucurkan RahmatNya ke atas ruh Allahyarham.

Tiada ulasan: