GHAZAL, persembahan muzik dan nyanyian lagu-lagu Melayu yang bertemakan kasih sayang. Ghazal berasal daripada tradisi muzik Arab yang wujud sejak zaman jahiliah. Dalam bahasa Arab, ghazal bermaksud ‘lagu dan puisi kasih’. Dalam masyarakat Melayu, ghazal mempunyai pelbagai fungsi antaranya sebagai alat hiburan, meraikan upacara berkhatan dan perkahwinan.

Cik Putih Hashim Lagenda Ghazal Parti

Ghazal Parti Persembahan Lengkap

Selasa, 5 Februari 2008

GHAZAL PARTI KAMPUNG PISANG







Kumpulan Ghazal Parti Nurul Amar, Alor Setar, Kedah ataupun lebih dikenali dengan nama ghazal Parti Kampung Pisang telah membuat rakaman album dalam bentuk kasset dengan syarikat Rakaman Omara Production dari Pulau Pinang Kumpulan ini telah merakamkan dua buah album dalam tahun 1995 dan 1997 lalu. Album pertama berkonsepkan irama padang pasir dan album ke dua pula irama hindustani.

Antara lagu-lagu dalam album berkonsepkan irama padang pasir ialah - 1. Selingan - Lembah Sungai Nil 2. Akhal Hawa 3. Jiran Tetangga. 4. Ahyazin. 5. Alawarilwad 6. Alain 7. Illi Saad. Saal Tithaiyina. 8. Cinta. 9. Negara Malaysia 10. Sendirian Penyanyi: - Puziah Harun, Juriah Taib, Bahijah Ahmad, Ahmad Abbas (telah meninggal) dan Rohana Nayan


Gambar kulit kasset dan sekitar rakaman semasa di studio.


Tiada ulasan: