GHAZAL, persembahan muzik dan nyanyian lagu-lagu Melayu yang bertemakan kasih sayang. Ghazal berasal daripada tradisi muzik Arab yang wujud sejak zaman jahiliah. Dalam bahasa Arab, ghazal bermaksud ‘lagu dan puisi kasih’. Dalam masyarakat Melayu, ghazal mempunyai pelbagai fungsi antaranya sebagai alat hiburan, meraikan upacara berkhatan dan perkahwinan.

Cik Putih Hashim Lagenda Ghazal Parti

Ghazal Parti Persembahan Lengkap

Jumaat, 1 Februari 2008

GHAZAL PARTI DI RTM1 ANGKASAPURI

Kumpulan Ajinda Ghazal Parti Kepala Batas telah muncul dalam rancangan Harmoni Malaysia RTM1 di Angkasapuri. Setelah tiga puluh tahun menyepi, kini Ajinda Ghazal Parti Kepala Batas muncul kembali. Kassim pemain akordian bertindak sebagai pemimpin. Kini hanya tinggal Kassim seorang pemain asal kumpulan ini sewaktu zaman kegemilangannya dulu. Putih Hashim dari Ghazal Parti Sungai Bakau turut bersama sebagai pemain biola. Orang lama dari Yan iaitu Ustaz Halim turut bermain flute dan menyanyi. Ghozali dari Bandar Baru, Kedah menyanyi lagu-lagu hindi. Pelawak Chop (Pak Kojek) ataupun gelarannya dalam ghazal parti 'Chop misai kontot" dan Bakar Renjong.

Persembahan kumpulan ini di tv hasil usaha Omar M. Hashim (OMARA) penyusun blog ini yang turut bermain tamborin. Pelakon dan pelawak terkenal Imuda bersama-sama Kumpulan Ghazal Parti sepanjang rakaman sambil memberikan beberapa idea yang menarik.

Antara lagu-lagu yang dimainkan ialah 'Ana Winta' nyanyian Ustaz Halim sambil bermain flute. Ghazali pula mendendangkan sebuah lagu hindustani yang dipetik dari filem Sangam. Yusof Saidi menyanyikan lagu 50 Tahun Merdeka yang liriknya ditulis oleh Omar M. Hashim (OMARA) sempena menyambut 50 tahun Malaysia merdeka.





























Tiada ulasan: