GHAZAL, persembahan muzik dan nyanyian lagu-lagu Melayu yang bertemakan kasih sayang. Ghazal berasal daripada tradisi muzik Arab yang wujud sejak zaman jahiliah. Dalam bahasa Arab, ghazal bermaksud ‘lagu dan puisi kasih’. Dalam masyarakat Melayu, ghazal mempunyai pelbagai fungsi antaranya sebagai alat hiburan, meraikan upacara berkhatan dan perkahwinan.

Cik Putih Hashim Lagenda Ghazal Parti

Ghazal Parti Persembahan Lengkap

Ahad, 11 Julai 2010

Ghazal Parti di Tapak Warisan Dunia




Persembahan Ghazal Parti turut menyerikan sambutan ulang tahun ke 2, George Town Bandar Warisan Dunia atau George Town Festival 2010 yang diadakan sepanjang bulan Julai di Pulau Pinang.

Pada 4 Julai, Fajar Irama Ghazal Parti telah diundang buat persembahan bertempat di Rumah Teh Bunga (Bakal Muzium Melayu) di Jalan Hatin, Pulau Pinang dan pada 7 Julai pula sekali lagi buat persembahan di Lebuh Acheh, George Town.

Sepanjang persembahan, kelihatan penonton-penonton ramai yang berpuas hati dan tertarik dengan keunikan persembahan seni warisan yang jarang-jarang diadakan ini. Ramai muda dan tua yang mengambil kesempatan merakamkan persembahan Ghazal Parti dengan handphone dan kamera masing-masing. Ini menunjukkan bentuk seni hiburan seperti ini mendapat tempat di kalangan masyarakat kita dan juga pelancong.

Atas: Foto oleh: Omar Hashim Omara
Bawah: Foto oleh: Pak Wan

Tiada ulasan: