GHAZAL, persembahan muzik dan nyanyian lagu-lagu Melayu yang bertemakan kasih sayang. Ghazal berasal daripada tradisi muzik Arab yang wujud sejak zaman jahiliah. Dalam bahasa Arab, ghazal bermaksud ‘lagu dan puisi kasih’. Dalam masyarakat Melayu, ghazal mempunyai pelbagai fungsi antaranya sebagai alat hiburan, meraikan upacara berkhatan dan perkahwinan.

Cik Putih Hashim Lagenda Ghazal Parti

Ghazal Parti Persembahan Lengkap

Ahad, 31 Mei 2009

Fajar Irama Ghazal Parti Di Sungai Burung Tanjong Piandang Perak






Majlis Perkahwinan pasangan pengantin Noralia Abd. Rashid dan Mohd. Zaire M. Khalit yang berlangsung di Parit Sungai Burung, Tanjong Piandang, Perak pada 30hb. Mei 2009 meriah dengan persembahan Ghazal Parti yang diadakan pada sebelah malamnya. Kumpulan Gahazal Parti Fajar Irama Parit Buntar di bawah pimpinan Putih Hashim mengucapkan terima kasih kepada Tuan Rumah Datuk Abd. Rashid bin Hj. Salleh yang telah mengundang kumpulan ini membuat persembahan.

Seperti biasa, persembahan ghazal parti yang menampilkan keaslian warisannya telah menyampaikan beberapa buah lagu berirama padang pasir, hindustan dan Melayu. Pelawak Chop Misai Kontot dan Saad Kueh Lapis juga turut menghiburkan penonton dengan telatah-telatah jenaka mereka di sepanjang persembahan. Empat orang penari lama dan baru juga turut menunjukkan tarian-tarian mereka mengikut irama lagu yang dimainkan dalam persembahan ghazal parti tersebut.

Ramai penduduk-penduduk Parit Sungai Burung dan kawasan sekitarnya Tanjong Piandang, Perak turut menyaksikan persembahan yang jarang-jarang sekali dapat disaksikan pada masa ini. Persembahan ghazal parti memang menghiburkan kerana ianya lain dari kumpulan muzik yang lain.

Sebagai seorang pemerhati, penggiat seni dan pengendali laman blog Warisan Ghazal Parti ini saya nampak Kumpulan Ghazal Parti pimpinan Putih Hashim ini telah menampakkan kemajuannya. Ghazal Parti Fajar Irama dapat berdiri sendiri dan semakin mantap disamping dapat mengembalikan nostalgia ghazal parti yang pernah popular di tahun 50an dan 60an dahulu terutamanya di Utara Malaysia.

Gambar-gambar oleh Omar M. Hashim (OMARA)

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Salam ziarah.

View Profile: Rantong™