GHAZAL, persembahan muzik dan nyanyian lagu-lagu Melayu yang bertemakan kasih sayang. Ghazal berasal daripada tradisi muzik Arab yang wujud sejak zaman jahiliah. Dalam bahasa Arab, ghazal bermaksud ‘lagu dan puisi kasih’. Dalam masyarakat Melayu, ghazal mempunyai pelbagai fungsi antaranya sebagai alat hiburan, meraikan upacara berkhatan dan perkahwinan.

Cik Putih Hashim Lagenda Ghazal Parti

Ghazal Parti Persembahan Lengkap

Sabtu, 11 April 2009

Ghazal Parti Nurul Qamar Nibong Tebal



Saya terima email dan dua keping gambar lama yang tinggi nilainya dari Ahmad Fathi bin Osman, 43 tahun iaitu anak kepada Allahyarham Osman bin Sudin (barisan hadapan no. 3 dari kiri) iaitu pemimpin Kumpulan Ghazalparti Nurul Qamar, Cangkat Baruh Nibong Tebal, Seberang Perai Selatan yang popular sekitar tahun 70an tidak lama dulu.

Allahyarham Osman meninggal dunia pada tahun 1973 ketika anaknya Ahmad Fathi berusia 8 tahun, Menurut Ahmad Fathi yang terkilan kerana tidak dapat mempelajari lebih mendalam seni ghazal parti ini kerana usianya terlalu muda ketika itu, bapanya dulu bekerja sebagai tukang gunting rambut bersama rakannya (mungkin nama Jaafar) peranan utama dalam kumpulan ini sebagai penyanyi utama dan penganti pelawak.

Osman juga pernah mewakili Negeri Pulau Pinang ke peringkat kebangsaan Pertandingan Berzanji mungkin sekitar tahun 1969 disamping memimpin pasukan kompang Kampung Bagan Datuk , Sungai Bakap.

Antara yang Ahmad Fathi masih ingat nama di dalam gambar ini ialah (jika tak silap) Bahari (barisan hadapan no 3 dari kanan), Harun Yusuf (barisan belakang no1 dari kanan), Atan (barisan belakang no 3 dari kanan) dan juga Omar (barisan belakang no 3 dari kiri, kini berkerja sebagai tukang gunting rambut di Pekan Kepala Batas, Seberang Perai Utara.

Gambar di atas diambil sekitar awal tahun 70an. Terima Kasih Ahmad Fathi dan keluarga.

Tiada ulasan: