GHAZAL, persembahan muzik dan nyanyian lagu-lagu Melayu yang bertemakan kasih sayang. Ghazal berasal daripada tradisi muzik Arab yang wujud sejak zaman jahiliah. Dalam bahasa Arab, ghazal bermaksud ‘lagu dan puisi kasih’. Dalam masyarakat Melayu, ghazal mempunyai pelbagai fungsi antaranya sebagai alat hiburan, meraikan upacara berkhatan dan perkahwinan.

Cik Putih Hashim Lagenda Ghazal Parti

Ghazal Parti Persembahan Lengkap

Ahad, 9 Oktober 2011

Ajinda Ghazal Parti di Pantai Merdeka Kedah


Gambar :Datuk Mukhriz bin Tun Mahathir Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa Dan Industri bersama penonton menyaksikan persembahan ini.

Kumpulan Ajinda Ghazal Parti Kepala Batas, Seberang Perai satu-satunya kumpulan asal dan pertama Ghazal Parti di Malaysia yang ditubuhkan 100 tahun dahulu diundang membuat persembahan di Program Juara Rakyat dan Sambutan Hari Peladang, Penternak dan Nelayan 2011 Parlimen Sg. Petani, Kedah.































Persembahan berlangsung di Pantai Merdeka, Kedah Darul Aman disaksikan ramai penonton termasuk Datuk Mukhriz bin Tun Mahathir Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa Dan Industri.

Kumpulan Ajinda Ghazal Parti Kepala Batas dibawah pimpinan Encik Kassim Saidin dengan seramai 15 orang pemain muzik, penyanyi dan pelawak.

Banyak lagu-lagu yang didendangkan di majlis ini dan termasuk salah satu lagu berirama padang pasir yang popular Ala baladi el mahboub yang pernah dipopularkan oleh penyanyi yang tidak asing lagi Om kalthoum.

Pelawak terkenal Chik Pak Man Telo dan Chop Misai Kontot turut mempersembahkan jenaka mereka sambil menyanyi dan menari.

Selain penyanyi kumpulan ini Ustaz Majid, Ustaz Halim, Yusof Saidi dan ramai lagi, kumpulan ini juga mengetengahkan seorang penyanyi muda Intan Madura yang menyampaikan lagu-lagu Arab moden dan Melayu.







Gambar Bawah: Penyanyi Ustaz Majid sedang menyanyi dan disebelahnya pelawak Chop Misai Kontot sedang menari.

Tiada ulasan: