GHAZAL, persembahan muzik dan nyanyian lagu-lagu Melayu yang bertemakan kasih sayang. Ghazal berasal daripada tradisi muzik Arab yang wujud sejak zaman jahiliah. Dalam bahasa Arab, ghazal bermaksud ‘lagu dan puisi kasih’. Dalam masyarakat Melayu, ghazal mempunyai pelbagai fungsi antaranya sebagai alat hiburan, meraikan upacara berkhatan dan perkahwinan.

Cik Putih Hashim Lagenda Ghazal Parti

Ghazal Parti Persembahan Lengkap

Ahad, 2 Ogos 2009

Adik Dan Hanis, Penari Ghazal Parti Yang Serasi



Adik dan Hanis, dua orang penari Ghazal Parti dari Kedah. Mereka berdua merupakan pasangan yang serasi kerana sentiasa berdua ketika membuat persembahan tarian Ghazal Parti. Adik dan Hanis pernah muncul dalam Ghazal Parti rancangan TV1 - Harmoni Malaysia tidak lama dulu dan diulangkan siarannya baru-baru ini.

Persembahan Ghazal Parti tanpa penari dan pelawak tidak akan lengkap kerana sejak di zaman dahulu gabungan mereka telah menghidupkan seni warisan dari Utara Malaysia ini. Dalam satu-satu undangan persembahan Ghazal Parti terpulanglah kepada penganjur samaada mahukan penari, pelawak ataupun tidak. Jika tanpa mereka, persembahan itu eloklah dipanggil Kumpulan Lagu-Lagu Irama Padang Pasir sahaja, bukan Ghazal Parti.

Gambar: Kiri dikenali sebagai Adik dan kanan dikenali sebagai Hanis.

Tiada ulasan: