GHAZAL, persembahan muzik dan nyanyian lagu-lagu Melayu yang bertemakan kasih sayang. Ghazal berasal daripada tradisi muzik Arab yang wujud sejak zaman jahiliah. Dalam bahasa Arab, ghazal bermaksud ‘lagu dan puisi kasih’. Dalam masyarakat Melayu, ghazal mempunyai pelbagai fungsi antaranya sebagai alat hiburan, meraikan upacara berkhatan dan perkahwinan.

Cik Putih Hashim Lagenda Ghazal Parti

Ghazal Parti Persembahan Lengkap

Selasa, 30 Jun 2009

Sayuti Hj. Ahmad Penggesek Biola Ghazal Parti Meninggal

Dengan sedihnya dimaklumkan, penggesek biola dan penyanyi lagu irama padang pasir Ghazal Parti saudara Sayuti Hj. Ahmad yang tinggal di Jarak, Seberang Perai telah kembali ke Rahmatullah petang tadi jam 3.30 petang (30hb. Jun 2009). Saya sahkan dengan Ahmadi Hassan di Kuala Lumpur dan Ahmadi menalifon kakaknya di Jarak dan dimaklumkan berita ini.

Dalam perbualan telefon saya dengan pemain akordian dan pemimpin Ajinda Ghazal Parti Kepala Batas saudara Kassim, dia memberitahu pagi tadi jam 10 pagi dia jumpa dengan Allahyarham Sayuti di Bandar Perda, Seberang Perai. Allahyarham sempat berbual dengannya dan memberitahu dia ada bermain Ghazal Parti di Kedah malam sebelumnya.

Saya akan cuba dapatkan gambar Allahyarham selepas ini. Al Fatihah!

Tiada ulasan: