GHAZAL, persembahan muzik dan nyanyian lagu-lagu Melayu yang bertemakan kasih sayang. Ghazal berasal daripada tradisi muzik Arab yang wujud sejak zaman jahiliah. Dalam bahasa Arab, ghazal bermaksud ‘lagu dan puisi kasih’. Dalam masyarakat Melayu, ghazal mempunyai pelbagai fungsi antaranya sebagai alat hiburan, meraikan upacara berkhatan dan perkahwinan.

Cik Putih Hashim Lagenda Ghazal Parti

Ghazal Parti Persembahan Lengkap

Ahad, 18 Januari 2009

TERKINI - Nasir Pemimpin Ghazal Parti Telok Air Tawar Meninggal Dunia


19 Januari 2009 - Pemimpin Ghazal Parti Telok Air Tawar, Butterworth Sdr. Nasir, 52 tahun, telah kembali ke Rahmatullah. Jenazahnya telah dikebumikan pukul 3 petang.

Pada sebelah pagi, Jenazah Nasir berada di rumahnya di Bagan Belat, Telok Air Tawar, Butterworth. Saya turut menziarahi jenazahnya bersama-sama dengan pelawak Chik yang tinggal tidak berapa jauh dari rumah Nasir pukul 11 pagi.

Kali terakhir saya temui beliau semasa mengundang kumpulannya mengadakan persembahan Ghazal Parti di Festival Merakyatkan Seni di Sungai Ara, Pulau Pinang kira-kira sebulan yang lalu.

Warisan Ghazal Parti mengucapkan takziah kepada keluarga Allahyarham. Marilah sama-sama kita hadiahkan Fatihah kepada arwah. Semoga Allah mencucuri rahmat ke atasnya.

- Omara (Penyusun Blog Warisan Ghazal Parti)

Tiada ulasan: